"Wat doet muziek met mij en hoe zit dat dan?"
Deze schoolconcerten bieden onderzoek en diepgang.
Er is ruimte voor participatie, reflectie en het vastleggen van eigen indrukken. 
Februari
17 - 18
   
Het Koninklijk Concertgebouw en Nederlands Philharmonisch Orkest
De componist en de koningin
Als je componist bent en er is iemand jarig, dan geef je natuurlijk... muziek cadeau! Maar wat als die iemand een koningin is? Dan kun je alleen de aller-, aller-, allermooiste melodie ooit geven. Probeer die maar eens te verzinnen. In dit concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest weet een componist zich geen raad. Gelukkig zijn de musici er om hem te helpen. Zij kennen wel wat goede deuntjes, die speciaal zijn geschreven voor een verjaardag. Componisten als Elgar en Tsjaikovski maakten juist voor dat soort feestjes hun mooiste muziek. Inspiratie kan overal vandaan komen en natuurlijk helpen de leerlingen daarbij mee! 
Voor:  groep 5 en 6
Waar: Het Koninklijk Concertgebouw
Duur: 60 minuten
Lessen: 5 lessen van circa 30 minuten via een digitaal lespakket
Muzikale domeinen
Zingen, bewegen, luisteren, presenteren, reflectief
April
14
   
Concertgebouworkest
Schilderijententoonstelling
Met muziek van Modest Moesorgski en kunst van Kandinsky

De Russische componist Modest Moesorgski schreef dit werk na een bezoek aan een tentoonstelling van een van zijn kunstenaarsvrienden. Het bekendste deel genaamd promenade laat je heel goed voelen hoe het is om van het ene schilderij naar het andere te ‘kuieren’. Het werd een hit. Deze voorstelling koppelt de muziek met de kunst van Kandinsky. Leerlingen leren spelenderwijs begrippen als abstractie in muziek en kunst. Ze componeren een eigen melodie, maken een eigen schilderij en een eigen muzikale animatie met ter afsluiting tadaa! ... een eigen tentoonstelling.

Voor:  groep 5 en 6
Waar: RCO House
Duur: 60 minuten
Lessen: 6 lessen via een educatieve app en 2 lesbezoeken van musici in de klas
Muzikale domeinen
Spelen, luisteren, vastleggen, presenteren, receptief, reflectief
December
16
   
Nationale Opera & Ballet
Notenkraker en muizenkoning

In deze versie van de geliefde balletklassieker word je meegezogen in een feestelijke wereld. Het meisje Clara beleeft in haar dromen spannende en romantische avonturen met haar tot leven gekomen notenkrakerpop. Het verhaal speelt zich af op een koude sinterklaasavond in Amsterdam, waar schaatsenrijders over de grachten zwieren. Een sprookjesballet dat je hart verovert.

Met Notenkraker en muizenkoning heeft Het Nationale Ballet een eigen, Nederlandse versie gemaakt van het sprookjesballet De Notenkraker van Tsjaikovski. Speciaal voor scholen dansen we een verkorte versie.

Voor:  groep 5 en 6
Waar: Nationale Opera & Ballet
Duur: 2 uur inclusief korte pauze
Lessen: 1 voorbereidende dansworkshop op school + digitaal lespakket voor circa 3 lessen
Muzikale domeinen
Bewegen, dansen, luisteren, receptief, reflectief
Februari
18
Mei
17
 
Muziekgebouw
De blaffende krekel
Met muziekgroep Asko|Schönberg
Kan een krekel blaffen, een trommel zingen en een tuba schreeuwen? 
In het OERkest is dit de normaalste zaak van de wereld.
Hoe zou muziek klinken als er nog geen instrumenten waren uitgevonden? 
 
Maak je eigen OERkest!
Samen met de musici van Asko|Schönberg ontdekken en maken de leerlingen het OERkest, waarin niemand raar opkijkt van knettergekke ideeën. Kinderen gaan zelf experimenteren met geluiden en het maken van nieuwe instrumenten. Het wordt een orkest dat zijn gelijke niet kent en alles op z’n kop zet. 
 
Naast een voorbereidende workshop in de klas zijn er op de concertdag ook inspirerende workshops waar de klas zelf aan de slag gaat met het maken en bespelen van eigen instrumenten. Aan het einde van de ochtend komt iedereen samen in de Grote Zaal voor het slotconcert, waar kinderen zelf mogen meespelen met de musici van ensemble Asko|Schönberg.
Voor:  groep 5 en 6
Waar: Muziekgebouw
Duur: 1 dagdeel: van 9.00 - 12.30
Lessen: digitaal materiaal voor een voorbereidende les in de klas en een workshop in de klas
Muzikale domeinen
Zingen, spelen, luisteren, vastleggen, presenteren, reflectief
Oktober
26 - 27
   
Muziekgebouw
De Sweelinck Experience

Ver in de toekomst hebben wetenschappers een manier gevonden om oude meesters weer tot leven te wekken, zodat ze een ‘revival-concert’ kunnen geven. Zo ook dit concert van top-organist Jan Pieterszoon Sweelinck, die vandaag de dag een echte rockster zou zijn. Leuk, zou je denken, maar er zijn al meteen problemen: Sweelinck wil alleen maar improviseren en zich niet houden aan de regels of afspraken die met het Muziekgebouw en de mede-muzikanten zijn gemaakt...
 
Dit zorgt voor komische situaties rondom Sweelincks ‘revival-concert’, met zijn werken voor orgel en blokfluit-ensemble als rode draad. Extra bijzonder: deze jeugdvoorstelling is in de kleine zaal waar het Huygens-Fokker orgel staat, dat je vooraf kunt programmeren. Met ‘live coding’ worden Sweelincks stukken ook ter plekke gearrangeerd.

Voor:  groep 6 t/m 8
Waar: Muziekgebouw
Duur: 50 minuten
Lessen: digitaal materiaal voor een voorbereidende les in de klas
Muzikale domeinen
Zingen, bewegen, luisteren, receptief, reflectief
April
8
   
Bimhuis
Groove Beest: BRUUT!

Wat betekent dat eigenlijk, groove? Dat zijn ritmes en beats die je zo meeslepen dat je gewoonweg niet stil kunt zitten. Al zou je het willen! Dus trek je vetste schoenen aan, want met de band BRUUT! ga je gegarandeerd los. BRUUT! speelt namelijk superjazz, muziek waar je haren van achterover waaien. En het allerleukst: je hoeft dus niet stil te zitten. Bij Groove Beest mag je zelf grooven én bruut meespelen.

Van Amsterdam tot Tokio en van Ouagadougou tot Bielsko Biala; niemand kan stil zitten op de vliegensvlugge melodieën van de saxofoon van Maarten,  de razendsnelle grooves van Felix op drums en Thomas op bas, en de vette sound van het Hammondorgel van Folkert. Strak in het pak zorgen ze keer op keer dat bij elk concert het dak eraf gaat.

Voor:  groep 6 t/m 8
Waar: Bimhuis
Duur: 60 minuten
Lessen: digitaal materiaal voor een voorbereidende les in de klas
Muzikale domeinen
Zingen, bewegen, dansen, luisteren, presenteren, receptief, reflectief
April
22
Oorkaan
Dromenblazers
Met het Nieuw Amsterdams Klarinet Kwartet
HOE KLINKT FANTASIE? Vier jongens blazen dromen tot leven. Met de sleutels van fantasie openen ze deuren naar ongekende droomwerelden. Vol jeugdige verwondering en soms een tikje stout, dagen ze je op speelse wijze uit om mee te dromen. Of feestdromen. Of dansdromen. Of terugdromen.

Dromenblazers is een vrolijk concert waarin de vier mannen van het Nieuw Amsterdams Klarinet Kwartet op een magische wijze soepel switchen tussen verschillende muziekstijlen van Gershwin, Satie, Mahler en Dvořák. Want in dromen kan alles!
Voor:  groep 3 t/m 6
Waar: Muziekgebouw
Duur: 45 minuten

Lessen: digitaal lesmateriaal voor in de klas en een hoorspel. Workshop op aanvraag.
Muzikale domeinen
Bewegen, luisteren, receptief, reflectief
Januari
12 - 14
   
Nederlands Philharmonisch Orkest
Welkom bij het orkest

Een volledig symfonieorkest van dichtbij meemaken is een ervaring die je niet snel vergeet. Vlakbij de musici! Met dit unieke project waarbij het orkest, de instrumenten, de dirigent en de prachtige muziek centraal staan, maken we dat mogelijk. Hoe werken 80 musici samen en hoe klinkt de harp in haar eentje? Zo ontdek je instrumenten die je nog nooit gehoord hebt.

Dompel je onder in de indrukwekkende klanken van de strijkers of voel hoe machtig het koper klinkt. En hoe fantastisch is het om samen met het orkest te zingen of als dirigent het hele orkest te dirigeren?!

Voor:  groep 5 t/m 7
Waar: NedPho-Koepel
Duur: 95 minuten (45 min. inleiding, 50 min. concert)
Lessen: livestream,  meet & greet op afspraak + 5 lessen digitaal lesmateriaal
Muzikale domeinen
Zingen, bewegen, luisteren, receptief, reflectief
Oktober
25 - 27
   
Nationale Opera & Ballet
Een lied voor de maan
De eenzame mol besluit een lied te schrijven om de maan op te vrolijken. De sprinkhaan repeteert met zijn orkest tot ze het lied helemaal onder de knie hebben en op een nacht geven ze een prachtig concert. Maar waarom kijkt de maan daarna zo triest…?
 
Een lied voor de maan is gebaseerd op het gelijknamige kinderboek van Toon Tellegen. Tellegen is internationaal vermaard om zijn vele korte dierverhalen. Zijn werk is geliefd bij jong en oud vanwege de amusante, bizarre situaties en filosofische diepgang. Voor componist Mathilde Wantenaar raakte de vertelling 'Een lied voor de maan' gelijk een snaar: ‘Het verhaal sprak meteen tot mijn muzikale verbeelding. […] Er komen belangrijke thema’s aan bod, zoals eenzaamheid, identiteit, teleurstelling en vriendschap. Het is ook een stuk over de kracht van muziek en de mogelijkheid om contact met elkaar te maken.’
Voor:  groep 4 t/m 6
Waar: Nationale Opera & Ballet
Duur: 60 minuten
Lessen: digitaal lesmateriaal en 1 voorbereidende workshop op school
Muzikale domeinen
Zingen, bewegen, luisteren, receptief, reflectief
Oktober
25 - 27
   
Nationale Opera & Ballet en Nederlands Philharmonisch Orkest
Be Opera
Na het succes van Be Bach en Be Mozart kon een vervolg niet uitblijven. Vol humor en drama vertelt Ton over zijn liefde voor en de geschiedenis van de opera, terwijl verschillende musici en zangers de muziek vertolken. Het publiek helpt Ton zingend en spelend met zijn coming-out als opera gek!

Wat maakt opera zo bijzonder en wat gebeurt er als er gezongen, gespeeld en geacteerd wordt? De Nationale Opera en acteur Ton Meijer maakten een voorstelling over opera, waarin deze podiumkunsten allemaal samen komen. Het Nederlands Philharmonisch Orkest sloot aan met een ensemble van vakmusici. 

Ongemerkt kruipt de muziek van verschillende componisten in je oren, om daar nooit meer weg te gaan.
Voor:  groep 4 t/m 6
Waar: Nationale Opera & Ballet
Duur: 60 minuten
Lessen: digitaal lesmateriaal en 1 voorbereidende workshop op school
Muzikale domeinen
Zingen, bewegen, luisteren, receptief, reflectief
November
12
   
Bimhuis
Groove Beest: Grey Heads

De zes Rotterdammers van GreyHeads maken muziek die klinkt als de bruisende culturele smeltkroes van hun havenstad. Ze spelen jazz alsof het hiphop is en andersom, en voegen daar altijd een perfecte dosis spannende grooves aan toe. Of ze nu in een intieme jazzclub of op het hoofdpodium van een groot festival staan, met hun mix van elektronica, drum’n’bass, jazz, hiphop en pop zorgen ze altijd voor een geweldige feelgood-sfeer.

Bij Groove Beest ontmoet je echte podiumbeesten. Je ziet en hoort ze niet alleen, maar je voelt ze ook: hoe oud je ook bent, hun beestachtige grooves dringen door tot in je tenen. Stilzitten is dan geen optie meer. Dus houd je niet in – niets is raar. Zing, dans en rap mee met MC Groove Beest en laat het beest in jezelf los! Get up & move to the groove!

Voor:  groep 6 t/m 8
Waar: Bimhuis
Duur: 60 minuten
Lessen: digitaal materiaal voor een voorbereidende les in de klas
Muzikale domeinen
Zingen, bewegen, dansen, luisteren, presenteren, receptief, reflectief
Maart
3
   
Bimhuis
Groove Beest: Shishani & Miss Catharsis

Een groove is een ritme of een beat die zó vet is dat je onmogelijk stil kunt zitten. De supertoffe band Shishani & Miss Catharsis grooved als geen ander. Drie stoere vrouwen nemen je mee op een wild muziekavontuur. Kom luisteren, meedoen en ontdekken waar de groove in jezelf zit.

Miss Catharsis is een band van drie vrouwen met een diverse muzikale achtergrond. Samen veroveren ze de hele wereld. De groep is opgericht door uit singer-songwriter Shishani, multi-instrumentalist (zij bespeelt dus meerdere instrumenten) Chrissie Quast en drummer Ceciel Moyano. Ze spelen een mix van soul, rock en jazz en vertellen daar 'verhalen' mee uit de wereld van zwarte vrouwen, maar herkenbaar voor iedereen. En onweerstaanbaar swingend bovendien!

Voor:  groep 6 t/m 8
Waar: Bimhuis
Duur: 60 minuten
Lessen: digitaal materiaal voor een voorbereidende les in de klas
Muzikale domeinen
Zingen, bewegen, dansen, luisteren, presenteren, receptief, reflectief
© 2020 Alliantie Muziekeducatie Amsterdam